نور حق

                      بسم الله الرحمن الرحیم                               

****

هر که خواهد همنشینی با خدا               گو نشین اندر حضور اولیا

فرمایشات حضرت شیخ سید طاها :

خداوند تبارک و تعالی ارحم راحمین است مسلماً  هر مسلمانی که رو به سوی خدا نماید و دستورات او را انجام دهد مخصوصاً ذکر خدا را بنماید ،  أَلَا بِذِكْرِ‌ اللَّـهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (رعد 28 ) خداوند می فرماید به تحقیق قلب مسلمان با ذکر خدا آرام می شود و در آن اطمینان حاصل می گردد الَّذِينَ يَذْكُرُ‌ونَ اللَّـهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُ‌ونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ رَ‌بَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ‌ (آل عمران 191) خدا در این آیه نیز تعریف آن کسانی را می کند که ذکر او را می نمایند کسانی که خدا را ایستاده و نشسته و بر پهلوهایشان افتاده (و در همه‌ی اوضاع و احوال خود) یاد می‌کنند و درباره‌ی عظمت قدرت خداوند فکر می کنند که خداوند این آسمانها و زمین و این مخلوقات را چگونه آفریده است ؟ خداوند تعریف این کسان را می نماید. خداوند به کرم خود به ما رحم کند که ما را جزو آنان حساب نماید که ذاکر باشیم ذکر خداوند همیشه در قلب ما باشد ؛ ایستاده ، نشسته یا در حال استراحت و بر پهلو افتاده به هر صورت که باشیم . زمانی که مشغول کار دنیایی هستیم و با زبان و دست خود کار دنیایی انجام میدهیم ولی دل و درونمان به ذکر خداوند  آبادان باشد ( دست به کار و دل به یار ) چون که تنها و تنها این به درد انسان خواهد خورد که انسان ذاکر باشد.

ادامه نوشته

شمس جان کو خارج آمد از اثیر  

 

شمس جان کو خارج آمد از اثیر                       نبودش در ذهن و در خارج نظیر

در تصور ذات او را گنج کو                              تا در آید در تصور مثل او

چون حدیث روی شمس الدین رسید              شمس چارم آسمان سر در کشید

واجب آید چونک آمد نام او                           شرح کردن رمزی از انعام او

این نفس جان دامنم بر تافتست                  بوی پیراهان یوسف یافتست

کز برای حق صحبت سالها                        بازگو حالی از آن خوش حالها

تا زمین و آسمان خندان شود                   عقل و روح و دیده صد چندان شود

لاتکلفنی فانی فی الفنا                            کلت افهامی فلا احصی ثنا

کل شیء قاله غیرالمفیق                           ان تکلف او تصلف لا یلیق

من چه گویم یک رگم هشیار نیست               شرح آن یاری که او را یار نیست

شرح این هجران و این خون جگر                 این زمان بگذار تا وقت دگر

قال اطعمنی فانی جائع                          واعتجل فالوقت سیف قاطع

صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق               نیست فردا گفتن از شرط طریق

تو مگر خود مرد صوفی نیستی                    هست را از نسیه خیزد نیستی

گفتمش پوشیده خوشتر سر یار                  خود تو در ضمن حکایت گوش‌دار

خوشتر آن باشد که سر دلبران                     گفته آید در حدیث دیگران

گفت مکشوف و برهنه بی‌غلول                   بازگو دفعم مده ای بوالفضول

پرده بردار و برهنه گو که من                   می‌نخسپم با صنم با پیرهن

گفتم ار عریان شود او در عیان                  نه تو مانی نه کنارت نه میان

آرزو می‌خواه لیک اندازه خواه                  بر نتابد کوه را یک برگ کاه

آفتابی کز وی این عالم فروخت             اندکی گر پیش آید جمله سوخت

فتنه و آشوب و خون‌ریزی مجوی                  بیش ازین از شمس تبریزی مگوی

گر جان نرود در پی جانانه‌ام امشب


اندوه تو شد وارد کاشانه‌ام امشب                           مهمان عزیز آمده در خانه‌ام امشب

صد شکر خدا را که نشسته‌ست به شادی               گنج غمت اندر دل ویرانه‌ام امشب

من از نگه شمع رخت دیده نورزم                              تا پاک نسوزد پر پروانه‌ام امشب

بگشا لب افسونگرت ای شوخ پری چهر                    تا شیخ بداند ز چه افسانه‌ام امشب

ترسم که سر کوی تو را سیل بگیرد                          ای بی‌خبر از گریه مستانه‌ام امشب

یک جرعهٔ تو مست کند هر دو جهان را                      چیزی که لبت ریخت به پیمانه‌ام امشب

شاید که شکارم شود آن مرغ بهشتی                       گاهی شکن دام و گهی دانه‌ام امشب

تا بر سر من بگذرد آن یار قدیمی                               خاک قدم محرم و بیگانه‌ام امشب

امید که بر خیل غمش دست بیاید                              آه سحر و طاقت هر دانه‌ام امشب

از من بگریزید که می‌خورده‌ام امشب                        با من منشینید که دیوانه‌ام امشب

بی حاصلم از عمر گرانمایه فروغی                            گر جان نرود در پی جانانه‌ام امشب

در آن نفس که بمیرم


در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم

بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم

به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم

به گفت و گوی تو خیزم به جست و جوی تو باشم

به مجمعی که درآیند شاهدان دو عالم

نظر به سوی تو دارم غلام روی تو باشم

به خوابگاه عدم گر هزار سال بخسبم

ز خواب عاقبت آگه به بوی موی تو باشم

حدیث روضه نگویم گل بهشت نبویم

جمال حور نجویم دوان به سوی تو باشم

می بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان

مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم

هزار بادیه سهلست با وجود تو رفتن

و گر خلاف کنم سعدیا به سوی تو باشم

داستان سيمرغ در فرهنگ فلسفي و ادبي ايران


گذري بر داستان سيمرغ در فرهنگ فلسفي و ادبي ايران


براي شناختن سيمرغ "منطق الطير" ابتدا بايد جبرئيل را كه سهروردي در آواز پر جبرئيل" و ابتداي "صفير سيمرغ" معرفي مي كند شناخت. با مراجعه به اصل سيمرغ، و اصل عنقا كه با مراجعه به ماءخذ عربي داستاني ديگر دارد، به اين نتيجه مي رسيم كه اسطوره سيمرغ و عنقا دراساس با يكديگر متفاوت بوده اند و سيمرغ ريشه اي كاملاً ايراني و عنقا ريشه اي عربي دارد.

علت اينكه بسياري از محققان، به معناي واحدي از سيمرغ نرسيده اند، اين است كه آنان تك تك آثار بزرگ عرفاني را شرح كرده اند و به فضايي كه عارف در آن بوده و به زبان رايج آن سخن گفته كمتر توجه كرده اند. رمزي بودن حكايات شاهنامه ادعاي غريبي نيست، خصوصاً اين كه اين حكايات ريشه در اعصار گذشته ايران و دوره موبدان و حكيمان فهلوي داشته است.

ادامه نوشته

رساله فی حقیقة العشق سهروردی


ادامه نوشته

شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق

در حقیقت عشق- سهروردی
گزیده ای از رساله عشق سهروردی(شیخ اشراق)

فی حقیقة العشق
گر عشق نبودی و غم عشق نبودی
                                                      چندين سخن نغز که گفتی که شنودی
ور باد نبودی که سر زلف ربودی
                                                       رخساره‌ی معشوق به عاشق که نمودی

سهروردی چنین آغاز می کند که اولین مخلوق خدا، عقل است و این گوهر سه صفت دارد: 1) شناخت حق 2) شناخت خود 3) شناخت آن که مخلوقی محدود است. صفت ای
ن سه به ترتیب عبارت است از:1) حسن یا نیکویی و زیبایی 2) عشق یا مهر و 3) حزن یا اندوه که از یک چشمه پدید آمده اند و برادران هم اند. او معتقد است که آفرینش فرشتگان از تبسم حسن بود و پیدایش آسمان و زمین از آویزان شدن حزن بر عشق است.[1]

ادامه نوشته

خواجه یوسف همدانی

ابویعقوب یوسف بوزنجردی همدانی (۴۴۱-۵۳۵ هجری) مشهور به شیخ یوسف همدانی از مشایخ صوفیه در نیمه دوم قرن پنجم و نیمه اول قرن ششم هجری است. او را پیر بنیان‌گذاران طریقت نقشبندی و پیشرو تصوف در آسیای صغیر دانسته‌اند. در ۴۴۰ یا ۴۴۱ ه‍.ق در بوزنجرد همدان به دنیا آمد. در هجده سالگی برای تحصیل به بغداد رفت و به حلقه درس ابواسحاق شیرازی فقیه معروف شافعی و مدرس و رئیس نظامیه بغداد پیوست و به تحصیل فقه و حدیث و کلام پرداخت. نوشته‌اند که در عراق و خراسان و اصفهان و سمرقند و بخارا هم از حدیث‌دانان بزرگ آن روزگار حدیث آموخت. اما سرانجام از راه شریعت به طریقت رسید و در مرو اقامت گزید و خانقاهی در مرو بنیاد نهاد که به گفته ابن خلکان نظیر نداشت، و به نوشته دولتشاه سمرقندی، خانقاه او را کعبه خراسان می‌گفته‌اند و سنایی غزنوی در آنجا خلوت و عزلت اختیار کرده بود.

ادامه نوشته

ذوالنون مصری

نقل است که ذوالنون مصری گفت : وقتی در کوهها می گشتم قومی مبتلایان دیدم ، گرد آمده بودند ، پرسیدم : شما را چه رسیده است ؟گفتند : عابدی است اینجا ، در صومعه ای . هر سال یکبار بیرون آید و دم خود در این قوم دمد ، همه شفا یابند . باز در صومعه شود ،تاسال دیگر بیرون نیاید.صبر کردم تا بیرون آمد . مردی دیدم زرد روی ، نحیف شده چشم در مغاک افتاده . از هیبت او لرزه بر من افتاد . پس به چشم شفقت در خلق نگاه کرد. آنگاه سوی آسمان نگریست ، و دمی چند در آن مبتلایان افگند. همه شفا یافتند . چون خواست که در صومعه شود ، من دامنش بگرفتم . گفتم : از بهر خدای علت ظاهر را علاج کردی . علت باطن را علاج کن.به من نگاه کرد و گفت : ذوالنون دست از من بازدار که دوست از اوج عظمت و جلال نگاه می کند . چون تو را بیند که دست به جز او در کسی دیگر زده ای تو را به آنکس بازگذارد و آنکس را به تو و هر یکی به یکی دیگر هلاک شوید. این بگفت و در صومعه رفت.

نفهمیدن هستی و فهمیدن نیستي

آموزش‌دادن فکرکردن خیلی سخت است و شاید اصلا امکان‌پذیر نباشد. می‌توان افراد را شرطی کرد که به فکر کردن عادت کنند اما هر فکر کردنی، فکر کردن نیست یا هر فکر کردنی، فکر فلسفی نیست.

انسان‌ها همواره به امور روزمره فکر می‌کنند اما این فکر کردن فلسفی نیست. فلسفه هم فکرکردن است اما نه هر فکر کردنی! آیا وظیفه فلسفه رفع مشکلات روزمره بشر است که برخی این انتظار را از فلسفه دارند؟! به‌نظر نمی‌رسد که وظیفه فلسفه رفع مشکلات روزمره بشر باشد؛ فلسفه می‌خواهد مشکلات را حل کند اما می‌خواهد مشکلات بنیادین بشر و هستی را حل کند.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی

ادامه نوشته

اينان که به ديدار تو در رقص مي‌آيند


                  شوخي مکن اي يار که صاحب نظرانند
                                         بيگانه و خويش از پس و پيشت نگرانند

                  کس نيست که پنهان نظري با تو ندارد
                                         من نيز بر آنم که همه خلق بر آنند


                  اهل نظرانند که چشمي به ارادت

                                         با روي تو دارند و دگر بي بصرانند


                  هر کس غم دين دارد و هر کس غم دنيا

                                         بعد از غم رويت غم بيهوده خورانند


                   ساقي بده آن کوزه خمخانه به درويش

                                        کان‌ها که بمردند گل کوزه گرانند


                   چشمي که جمال تو نديدست چه ديدست

                                       افسوس بر اينان که به غفلت گذرانند


                    تا راي کجا داري و پرواي که داري

                                       کز هر طرفت طايفه‌اي منتظرانند


                    اينان که به ديدار تو در رقص مي‌آيند

                                       چون مي‌روي اندر طلبت جامه درانند


                   سعدي به جفا ترک محبت نتوان گفت

                                         بر در بنشينم اگر از خانه برانند

لذت اعمال نیک

بسم الله الرحمن الرحیم
.
﴿وَالْعَصْرِ * إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴾

در دنیا لذت های فراوانی وجود دارد، که انسانها برای رسیدن به این لذت ها تلاش می کنند، لذت مال ، فرزند، زن ، شوهر ، ساختمان و ...
لذت های دنیا فانی هستند و با مرگ پایان می پذیرند ، یک لذت دیگر نیز در دنیا وجود دارد که لذت اعمال صالحه است ، اعمال صالحه در دنیا و آخرت ثمرات زیادی دارند ، که از ثمرات دنیوی آنها اینکه فرد صالح در دنیا لذتی فوق همه لذتها حاصل می کند. ابن رجب می گوید: ایمان حلاوتی دارد که فقط با قلب طعم آن مشخص می شود همانطوری که حلاوت و طعم غذا را با دهان می چشند، ایمان غذای قلب است ، همانطوریکه که قوت بدن ، خوردن غذا است  وقتی بدن مریض باشد طعم غذاها را به خوبی احساس نمی کند، قلب نیز اگر مریض باشد شیرینی عبادت را احساس نمی کند. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:« زانی زنا نمی کند ، مگر اینکه در حین ارتکاب زنا مومن نیست ، زیرا او حلاوت ایمان را از دست داده است ، اگر مومن بود زنا نمی کرد.»
راستی! آیا گناهکار لذت ایمان و اعمال صالحه را می چشد؟
دکتر محمد ایاز نیازی

ادامه نوشته

اولیاء کامل و مکمل

کمال معمولاً، بالاترین درجه موفقیت و کامیابی انسان را می رساند و لذا "کامل تر" معنی و مفهومی ندارد؛ اما وقتی کلمه "کمال" در رابطه با الوهیت به کار میرود سه نوع کمال در مراتب سلوک بقا بالله وجود دارد : کامل ، اکمل و مکمل.
در تجربه ای که آنها پیوسته و آگاهانه از حقیقت جاویدان دارند ، مطلقاً هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد ، اما مقایسه ای که در رابطه با کمال انجام میگیرد ، صرفاً به خاطر تفاوتی است که در فعالیت و مقام کمال وجود دارد، لذا به خاطر تفاوتی که در نحوه ی کار و عمل آنها موجود است هر یک از انواع کمال دارای صفات مختلف میباشد.
کامل میتواند تجربه شناخت و وصال خدا را تنها به "یک انسان" عطا نموده و او را مثل خود به درک تجربه ی حقیقت نایل سازد .
اکمل میتواند "بسیاری از مردم" را از نقطه نظر تجربه مانند خود نماید ،
در حالیکه که مکمل نه تنها میتواند به "هر تعدادی از مردم ،حتی به تمام موجودات آفرینش" تجربه وصال خدا را ارزانی دارد ، بلکه در عالم خاکی هر تعداد از بدن های خاکی را بخواهد ، میتواند به شکل و صورت خویش در آورده و تجربه جاویدان و آگاهانه حقیقت را به آنها بدهد.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی


ای عاشقان

ای عاشقان ای عاشقان هنگام کوچ است از جهان

در گوش جانم می رسد طبل رحیل از آسمان

نک ساربان برخاسته قطارها آراسته

از ما حلالی خواسته چه خفته‌اید ای کاروان

این بانگ‌ها از پیش و پس بانگ رحیل است و جرس

هر لحظه‌ای نفس و نفس سر می کشد در لامکان

زین شمع‌های سرنگون زین پرده‌های نیلگون

خلقی عجب آید برون تا غیب‌ها گردد عیان

زین چرخ دولابی تو را آمد گران خوابی تو را

فریاد از این عمر سبک زنهار از این خواب گران

ای دل سوی دلدار شو ای یار سوی یار شو

ای پاسبان بیدار شو خفته نشاید پاسبان

هر سوی شمع و مشعله هر سوی بانگ و مشغله

کامشب جهان حامله زاید جهان جاودان

تو گل بدی و دل شدی جاهل بدی عاقل شدی

آن کو کشیدت این چنین آن سو کشاند کش کشان

***********************
مولوی - دیوان شمس

حضرت بایزید بسطامی


بایزید گفت: «مرید را حلاوت طاعت دهند، چون بدآن خُرَّم شود، شادی او حجابِ قرب او گردد». و گفت: «کمترین درجه عارف آن است که صفات حق در وی بود».

و گفت: بعد از ریاضات چهل ساله شبی حجاب برداشتند. زاری کردم تا راهم دادند. خطاب آمد که :«با

کوزه ی که تو داری و  پوستینی، تو را بار نیست».   ادامه مطلب را بخوانید....

 

ادامه نوشته

عروج ملائكه و روح در روز قيامت

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

تَعْرُ‌جُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّ‌وحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُ‌هُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ ﴿ المعارج - 4﴾

1- فرشتگان و جبرئیل به سوی او (پر می‌کشند و) بالا می‌روند در مدّتی که پنجاه هزار سال (معمولی برای انسانها) طول می‌کشد. (ترجمه و تفسیر نور  - مصطفی خرمدل )

2- فرشتگان و روح الامین (برای اخذ فرمان) به سوی (عرش) خدا بالا روند در روزی که مدتش پنجاه هزار سال خواهد بود. ( ترجمه الهی قمشه ای ) 

ادامه مطلب را بخوانید...
ادامه نوشته

عید فطر

با نثار فاتحه به روح درگذشتگان زلزله آذربایجان و عرض تسلیت به هموطنان عزیز
، خصوصاً  بازماندگان آن حادثه دلخراش ، از خداوند منان خواستارم  به همه خواهران و برادران مصیبت دیده صبر عنایت فرماید


شب قدر

 حقایق شب قدر

سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا (ناسا)، از ترس انتشار اسلام در جهان، از اعلام برخی تحقیقات خود در رابطه با نشانه ها و حقایق شب قدر خودداری کرده است.
 دکتر "عبدالباسط محمد السید"، رئیس مجمع اعجاز علمی قرآن و سنت مصر،  از کوتاهی ثروتمندان عرب در پخش این موضوع مهم در جهان به شدت انتقاد کرد.
طبق سخنان دکتر عبدالباسط، ناسا در آخرین تحقیقات خود به برخی از نشانه های شب قدر، از جمله دمای هوای معتدل و طلوع خورشید در صبح آن شب بدون هیچگونه شعاعی، دست حاصل کرده است که از ترس اینکه مبادا انتشار این خبر باعث گسترش گرایش به دین اسلام در جهان شود، از انتشار آن خودداری کرده است.     
( بقیه در ادامه مطلب )

ادامه نوشته

رمضان

آمد رمضان و عید با ماست
قفل آمد و آن کلید با ماست

بربست دهان و دیده بگشاد
وان نور که دیده دید با ماست

آمد رمضان به خدمت دل
وان کش که دل آفرید با ماست

در روزه اگر پدید شد رنج
گنج دل ناپدید با ماست

کردیم ز روزه جان و دل پاک
هر چند تن پلید با ماست

روزه به زبان حال گوید
کم شو که همه مرید با ماست

چون هست صلاح دین در این جمع
منصور و ابایزید با ماست

ادامه نوشته

جنگ هفتاد و دو ملت

  دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند               گل آدم بسرشتـند و به پیمانه زدند

  ساکنـان حرم سـتر و عفاف ملکوت                 با من راه نشین، باده مستانه زدند

  آسمان بار امـــانت نتوانست کشید                 قرعه کـــار به نــام من دیوانه زدند

  جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه             چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

  شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد               صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند

  آتش آن نیست که ازشعله اوخندد شمع           آتش آن است که در خرمن پروانه زدند

  کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب           تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند

*********

   وقتی دل سودایی می رفت به بستان‌ها          بی خویشتنم کردی، بوی گل و ریحان‌ها
   گه نعره زدی بلبــل، گه جامه دریدی گل            تا یــاد تو افتــادم، از یــاد بـــرفـت آن‌ها
   ای مهر تو در دل‌ها، وی مهر تو بر لب‌ها            وی شور تو در سرها،وی سر تو در جان‌ها
   تا عهد تو دربستم، عهد همه بشکستم           بعد از تــو روا باشد، نقض همه پیمان‌ها
   تا خــار غم عشقت آویـــخته در دامـــن             کوته نظـــری باشد، رفتن به گلستان‌ها
   آن را که چنیـــــن دردی از پای دراندازد              باید که فروشوید دست از همه درمان‌ها
   گر در طلبش رنـــجی، ما را برسد شاید            چون عشق حرم باشد، سهلست بیابان‌ها
   هر تیر که در کیشست،گر بردل ریش آید           ما نیز یــکی بــاشیم از جملــه قــربان‌ها
   هر کو نـــظری دارد، با یـــار کــمان ابرو              باید که سپــر باشــد، پیش همه پیکان‌ها
  گویند مگو سعدی چندین سخن از عشقش       مــی گویم و بعد از من گویند به دوران‌ها

سال نو

به نام خداوند هستی بخش

بهار ، تداعی سخاوت آسمان ، تبسم گل ها ، هیاهوی پرندگان ، رویش ، زیبایی و جوانی است . بهار فصل دگرگونی است . طبیعت خزان شده به ناگاه به امر خداوند سر از خاک بر می آورد و زنده و با طراوت می شود . در اندیشه اسلامی ، طبیعت ، آفریده خداوند و جلوه رحمت بی پایان اوست . در آیه 65 سوره نحل می خوانیم : " خداوند از آسمان آبی فرستاد و زمین را پس از آنکه مرده بود، زندگی بخشید. در این، نشانه روشنی است برای کسانی که گوش شنوا دارند. "
مشاهده دگرگونی شگرف طبيعت ، درسی بزرگ و سودمند برای ما انسانهاست تا بهار و خزان عمر خویش را به یاد آوریم . به خویشتن بیندیشیم که در بند غفلت گرفتار شده ايم :

ای آنکه پنجاه رفت و در خوابی           هان که این پنج روزه دریابی 

ادامه نوشته

مولود نبی اکرم (ص)

بسم الله الرحمن الرحیم
.
  با تبریک میلاد با سعادت و پر خیر و برکت سرور کائنات و اشرف مخلوقات حضرت محمد مصطفی (ص) به تمامی مسلمانان و مؤمنان جهان و الصلاة و السلام علي رسول الله .
خداوند متعال در قرآن کریم در آیات بسیاری تبعیت از پیامبر (ص) را اطاعت از خود و دوستداری از پیامبر (ص) را مترادف و همردیف با دوست داشتن حضرتش عنوان نموده و همچنین رفتار و گفتار پیامبر را ناشی از الهام قلبی از طرف خداوند ذکر نموده و حضرت نبی اکرم (ص) را الگو و سرمشق برای مؤمنین قرار داده و اخلاق ایشان را عظیم و پسندیده عنوان نموده و دوست داشتن و رضایت خداوند متعال را در گرو دوست داشتن و اطاعت کامل از اوامر و نواهی حضرت محمد (ص) قرارداده است. از طرف دیگر اسلام دارای دو رکن متعالی قرآن و سنت نبوی است که کاملاً بر یکدیگر منطبق میباشد و هر کس که سنت نبوی را ناقص عمل کند شریعت را خدشه دار کرده که حکمی واضح دارد.  ..................................   .      .  ( نویسنده سیامک افشار )
ادامه مطلب را بخوانید...

ادامه نوشته

فضايل صلوات

بسم الله الرحمن الرحیم
.
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا.     ﴿56-الأحزاب ﴾
.
.به راستي خداوند و فرشتگانش بر پیامبر (ص) صلوات می فرستند ای کسانی که ایمان آورده اید بر پیامبر (ص) صلوات و سلام بفرستید .
در این آیه خداوند منزلت و شرافــت رسول الله (ص) را در حال حیات و ممــات بیان فــرموده است و (صلوات) از طرف پروردگار رحمت و رضوانش است و از طرف ملائكه دعا و استغفار است و از طرف امت دعا و بزرگداشت امر خداوند است. {1}

          »  اوقات خواندن صلوات

          »  انواع صلوات   

ادامه نوشته

باده ناب

سلسله موی دوست،حلقه دام بلاست         هر که درین حلقه نیست ، فارغ ازین ماجراست
گر بزننــدم به تیــغ در نظرش بـی دریــغ          دیدن او یک نظر صد چو منـــش خونبــهاســـــت
گر برود جـــان ما در طلـب وصل دوسـت          حیـف نباشد که دوست دوستتر از جان ماســــت
دعـــوی عشّاق را شــرع  نخواهد بـــیان          گونـــه زردش دلیل ، نـــــاله زارش گواســـــــــــت
مایــه پرهیزگار قوت صبر اســـت و عقل           عقــــل گرفتــــــــار عشق ، صبــــر زبون هواســت
دلشــــده پای بنــد ، گردن جان در کمند          زَهره گفتار نه ، کین چه سـبب وان چراســــــت ؟
مـــالک ملک وجود ، حـاکم  رد و قــــبول          هر چه کنـد جور نیست ، ور تو بنـالی جفاســـــت
تیـــــغ بر آر از نیـام ، زهر بـر افکن به جام         کـــز قبــل مـــا قــــبول و ز طــــرف ما رضـــــاسـت
گر بنـــــوازی به  لطف ور بگــدازی به  قــهر       حکـم تو بـر من روان ، زجــر تو بـــر من رواست
هر که به جور رقـــــیب یا به جــفای حـبیب       عــــهد فرامـــــش کــند ، مدعی بـــی وفــاسـت
سعدی،از اخلاق دوست هرچه برآید نکوست     گو هـمه دشنـــام گــو کــز لب شیرین دعاسـت
*******************
چنان با موی تو آشفته ام به بوی تو مست        که نیستم خبر از هر چه در دو عالم هست
دگــر به روی کسم دیــده بــر نمی باشــد        خلیــل من هــمـه بـتـهای آزری بشــکــست
مجال خــواب نمی باشدم زدست خیـــــال        در ســـرای نــشایــد بـــر آشنــایــان بسـت
در قفس طلــــــبد هر کجا گرفتـــاری است        من از کمند تو تا زنــده ام ، نخـواهم جست
غلام دولـــــــت آنــــم که پــای بند یکیست        به جــانبــی متـــعلق شد ، از هزار برسـت
مطیـــع امـر تـوام ، گر دلم بخواهی سوخت        اسیر حکـــم تـوام ، گر تنم بخواهی خست
نمـــاز شــام قیـــامـت به هــوش بــاز آیـــد         کسی که خـورده بـود می ز بامداد الست
نگاه من بــه تـو و دیـگران به خـود مشـغول        معــاشران ز مـی و عارفان ز ساقی مست
اگـــر تــو ســرو خــرامــان زپــای ننــشینی        چـه فتنه هـا کـه بخیزد میان اهل نشست!
بــــرادران و بــزرگــــان! نصیــحتــم مکــــنید        که اختیـار من از دست رفت و تیر از شست
حـــــذر کـــنید ز بـــــاران دیــــده ســـعـدی       که قـطره سیل شود چون به یکدیگر پیوست
خوش اســت نـام تـو بـردن ، ولی دریـغ بُوَد       درین سخن که بخواهند برد دست به دست
      

توکل

مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند:

رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید : اگر مي خواهي قويترين مردم باشي ، بر خداوند توكل كن. توكل درلغت به معناي واگذاري كار به شخص ديگر مي باشد. در فرهنگ اسلام توكل بر خداوند متعال و واگذاري تمامي امور زماني امكان پذير خواهد بود كه اولاً آن شخص مؤمن بوده و بر دستورات و اوامر خداوند اطمينان و اعتماد داشته باشد و با افزايش ايمان قلبي درجات توكل نيز بيشتر و بالاتر خواهد شد. انشاالله .  (ادامه مطلب را بخوانید...)

                                                                               ( نویسنده سیامک افشار )

ادامه نوشته

توبه ، درگاه رحمت

پيامبر اكرم (ص) می فرمايد : تمامی بنی آدم خطا كاركند و بهترين خطاكاران توبه كاران هستند .توبه آغوش رحمت الهى است. گناه ظلمت است و توبه روشنايى .انسان گنهكار از درك فيوضات و اخذ امور معنويت تا زمانى كه از ورطه ى گناه و معصيت خارج نشده است محروم است، پس كسب مجموعه ى خير در عالم هستى ممكن نيست مگر به ترگ گناه.گنهكار به محض بيرون آمدن از چاه غفلت ، و توجه به وضع ناهنجار خويش ، و احساس اين معنا كه در برابر آن همه لطف و احسان و كرم و نعمت هاى حق ، عمر خود را در شبانه روز به جاى منور نمودن به نور طاعت و عبادت و خدمت و محبت به خلق ، به تاريكى و سياهى معصيت و خطا و گناه آلوده نموده ، پس بايستي  با تمام گناهان درونى و برونى ، ترك رابطه كند ، و از بندگى شيطان و هوا دست بردارد ، و به حضرت حق رجوع نموده ، با قرار گرفتن در صراط مستقيم حيا و شرمندگى و عبادت و بندگى و خدمت به عباد خدا ، گذشته ى خود را جبران نمايد .

(ادامه مطلب را بخوانید ...)                                        (استخراج و باز نویسی سیامک افشار)

ادامه نوشته

احادیث برگزیده از ریاض الصالحین

در مورد توبه و بازگشت به خدای تعالی جل جلاله 

 

قَالَ: التَّوْبَةُ وَاجبَةٌ مِنْ كُلِّ ذَنْب، فإنْ كَانتِ المَعْصِيَةُ بَيْنَ العَبْدِ وبَيْنَ اللهِ تَعَالَى لاَ تَتَعلَّقُ بحقّ العلماء آدَمِيٍّ فَلَهَا ثَلاثَةُ شُرُوط :

علماء می گویند که : توبه نمودن از انجام هر معصیت واجب است . اما اگر معصیت در بین بنده و خدا باشد و به حقوق دیگران ارتباطی نداشته باشد سه شرط دارد :

أحَدُها: أنْ يُقلِعَ عَنِ المَعصِيَةِ .

1- اینکه خود را از معصیت و گناه باز دارد .

والثَّانِي : أَنْ يَنْدَمَ عَلَى فِعْلِهَا .

2- اینکه از انجام دادن آن پشیمان شود.

و الثالث: ان یَعزمَ ان لا يعُودَ الَيهَا ابَدا

3- اینکه تصمیم بگیرد دوباره آن را انجام ندهد.

(ادامه مطلب را بخوانید...)

ادامه نوشته

مولای ما خداست پس توکل بر او

بسم الله الرحمن الرحيم


 آیاتی از قرآن کریم در مورد توکل مؤمنین بر آفریدگار هستی بخش

وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّـهُ بِضُرٍّ‌ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِن يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ‌ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ‌ .    انعام ( 17 )

اگر خداوند زیانی به تو برساند ، هیچ کس جز او نمی تواند َآن ر ا برطرف سازد . و اگر خیری به تو برساند،(حفظ و دوامش فقط به دست اوست ) ؛ پس او بر هر چیز تواناست؛(و از قدرت او، هر گونه نیکی ساخته است).       (ادامه مطلب را بخوانید...)

ادامه نوشته

مکاشفه

مکاشفه 

مسئله مکاشفه از قرآن آغاز می‏شود و در سده دوم به حدیث کشانده شد.در قرن سوم موضوع لقاء الله به عرفان اسلامی وارد شده و رنگ مشاهده و مکاشفه به خود گرفت، لذا کشف و شهود عرفانی خاستگاهی قرآنی و روائی دارد.